Privacystatement

Wie zijn wij
Hans Janssen Hypotheken is jouw onafhankelijke hypotheekadviseur. Wij werken nauw samen met makelaars en financiële instellingen. Binnen de regels van de Wet op het financieel toezicht adviseren en bemiddelen wij in financiële producten en diensten. In dat proces verwerken wij persoonsgegevens van klanten.

Waarom deze privacystatement
Wij zijn verantwoordelijk voor een zorgvuldige en veilige verwerking van jouw persoonsgegevens. We hechten veel waarde aan transparantie. Daarom leggen wij in dit privacystatement uit welke gegevens wij verwerken, waarom we dat doen, met wie we gegevens delen en welke rechten jij hebt. Heb je na het lezen nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op.

Welke gegevens wij verwerken
Afhankelijk van de dienstverlening kunnen wij onder meer de volgende gegevens van je verwerken:

  • Naam, adres, woonplaats, telefoonnummer en e-mailadres
  • Geboortedatum, geslacht, burgerlijke staat en leeftijd
  • Identificatiegegevens zoals een kopie van je legitimatiebewijs, burgerservicenummer, IP-adres en kenteken
  • Informatie over werk, inkomen, werkgever en arbeidscontract
  • Financiële gegevens zoals rekeningen, bezittingen, schulden, uitgaven en woonlasten
  • Woninggegevens zoals het type woning, eigendom of huur, energielabel en waarde
  • Gezondheidsinformatie indien nodig voor verzekeringsproducten
  • Strafrechtelijke gegevens, alleen wanneer strikt noodzakelijk en met jouw toestemming

Wij gaan zorgvuldig om met gevoelige informatie en vragen expliciete toestemming wanneer dat wettelijk vereist is.

Waarvoor wij jouw gegevens gebruiken
Wij gebruiken jouw persoonsgegevens voor verschillende doelen binnen onze dienstverlening:

  • Het adviseren en aanvragen van hypotheken, verzekeringen en andere financiële producten
  • Het opstellen, uitvoeren en beheren van overeenkomsten
  • Het voldoen aan wettelijke verplichtingen zoals informatieplicht en zorgplicht
  • Het onderhouden van contact en relatiebeheer
  • Het versturen van informatie en gerichte communicatie
  • Het beveiligen en verbeteren van onze systemen, dienstverlening en websites

Op basis waarvan wij gegevens verwerken
Wij verwerken jouw gegevens alleen als daar een geldige reden voor is. Dat kan zijn:

  • Omdat het nodig is voor de uitvoering van een overeenkomst
  • Omdat je ons toestemming hebt gegeven
  • Omdat wij moeten voldoen aan wettelijke verplichtingen
  • Omdat wij een gerechtvaardigd belang hebben, zoals het verbeteren van onze dienstverlening of het onderhouden van klantrelaties

Bij iedere verwerking maken wij de afweging of jouw belang of recht op privacy zwaarder weegt.

Bewaartermijnen van gegevens
Wij bewaren jouw gegevens niet langer dan nodig is. Meestal bewaren wij gegevens zolang de klantrelatie bestaat en daarna gedurende de termijn die wettelijk is toegestaan of vereist. Zijn wij verplicht gegevens langer te bewaren, dan houden wij ons daaraan.

Jouw rechten
Je hebt altijd het recht om inzicht te krijgen in de gegevens die wij van jou verwerken. Daarnaast kun je ons verzoeken om:

  • Gegevens in te zien
  • Gegevens te corrigeren als ze niet kloppen
  • Gegevens te verwijderen als daar geen wettelijke bewaarverplichting op rust
  • De verwerking tijdelijk te beperken
  • Gegevens over te dragen aan jezelf of een andere partij
  • Bezwaar te maken tegen het gebruik van je gegevens

Als wij je verzoek niet kunnen uitvoeren, dan laten we je dat gemotiveerd weten.

Delen van gegevens met derden
Wij delen jouw gegevens alleen met derden als dat noodzakelijk is voor onze dienstverlening, als je daar toestemming voor hebt gegeven of als wij daartoe wettelijk verplicht zijn. Dit kunnen onder andere de volgende partijen zijn:

  • Banken, verzekeraars en financiële instellingen bij wie wij producten aanvragen of beheren
  • Dienstverleners zoals IT-bedrijven, administratieve of marketingpartners
  • Notarissen, accountants of juridisch adviseurs indien relevant voor jouw dossier
  • Toezichthouders of andere instanties die wettelijke toegang hebben tot gegevens

Met externe partijen die namens ons gegevens verwerken maken wij schriftelijke afspraken over zorgvuldige en veilige verwerking.

Wijzigingen in dit privacystatement
Het kan voorkomen dat wij dit privacystatement aanpassen, bijvoorbeeld als de wetgeving verandert. Op onze website vind je altijd de meest actuele versie.

Klachten en contact
Heb je een vraag of klacht over de manier waarop wij met jouw persoonsgegevens omgaan? Neem dan contact op met onze functionaris gegevensbescherming. Kom je er met ons niet uit, dan kun je een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens via www.autoriteitpersoonsgegevens.nl.